Sam Raimi's Evil Dead!



Genre: Skräck
Skådespelare: Bruce Campbell
Regi: Sam Raimi

Det är Evil Dead-vecka på Kameravinkel! Vi gosar ner oss i Sam Raimi's (Spiderman-triologin) skräck-triologi Evil Dead, som är en av de mest kultförklarade filmerna in skräckgenren. Först ut är självklart 1981-orginalet. Jag slänger in lite olyckbådande uh-oh i texten.

Fem vänner åker ut till en liten stuga ute i ingenstans (uh-oh), som ägs av en professor och hans fru. Ungdomarna hittar en bok med massor av konstiga monster i, och en inspelning av professorn själv.  De spelar upp inspelningen, men när en av dem spelar upp den baklänges (uh-oh) släpps galenskapen lös, och en efter en blir de zombies.

Huvudkaraktären är Ash, men de flesta kallar honom för Bruce Campbell, som är hans riktiga namn. Han har blivit en skräckikon bland fansen, och han är sjukt karismatisk och duktig. Bruce spelar huvudrollen i alla andra ED-filmer också. Han och Sam Raimi är skolkompisar.

Minnesvärda scener: När naturen våldtar, den skrattande flickvännen och stop-motion scenen i slutet.

När jag kollade på I am legend förra veckan, klagade jag på CGI-monstrena. Se den här filmen för att se hur jag vill att det ska va. Zombierna (stavning?)  är både löjliga och skitläskiga samtidigt. Man pissar på sig av skratt och rädsla samtidigt. Det är denna tid då skräckfilmer fortfarande hade charm och finess.

Alla som har sett Spiderman-filmerna vet att Sam Raimi är galen med kameran. En av mina favoritscener är den när kameran jagar en av tjejerna (alla kvinnor dör först). Och jag tänker: Det är vad som gör de flesta dramafilmer tråkiga. De skillnad på att filma några som diskuterar och att berätta att de diskuterar med kameran. Gör lite roliga åkningar och inzoomningar, så blir allt genast mer intressant att se på.

För att summera det: En film som borde vara löjligt dålig är så sjukt bra. Lågbudget-specialeffekter, oorginell story och få intressanta karaktärer berättade med list, charm och äckel:

9/10 Mycket Sevärd

Kommentarer
Postat av: Nissepisse

Yeah, fan vad bra att du gjort en filmblogg! Film for life, blogg for life och jag Jakob for life FTW!

2009-04-14 @ 22:41:22
URL: http://nilshenriksson.blogg.se/
Postat av: Mattias

fyfan visst är den bra!! En lyckad skräckfilm som man kan kolla på om och om igen ;)

2009-04-15 @ 01:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0