28 days later-recensionen! Se hela film i inlägget innan!


Genre:
Skräck
Skådespelare: Cillian Murphy
Regi: Danny Boyle

Jag verkar ha fastnat i skräck-genren, men hoppas på mer barntillåtet i framtiden!

28 days later handlar om Jim, som vaknar upp till en zombie-infekterad värld. Han räddas av Selena och Mark, och de försöker tillsammans hitta en väg att överleva. Visst låter det kliché, men 28 days later återuppfinner fenomenet zombiefilm. Hur?

Det är mera ett våldsamt drama än en skräckis. Bra skådespelare, smart handling och smart dialog, som mer centrerar kring en grupp människor som kämpar för att överleva än de klassiska blod, inälvor och chock-scener som brukar förekomma. Relationen mellan karaktärerna utvecklas mycket bra.

Vissa av scenerna påminner om Evil Dead, för kameran agerar skådespelare ibland, när zombies kommer nära ser man det hur deras synpunkt. Till skillnad från Evil Dead så är det handlingen, inte skräcken, som är i centrum. 28 dagar senare liknar på många sätt Day After Tommorow (en av mina favoriter) en grupp människor som vill överleva, och hur man agerar i den situationen.

Jag har inget dåligt att säga om den, bra skärckfilm, bra thriller, bra drama, bra action, bra psykologi. Jag rekommenderar denna film till alla, även de som inte som inte gillar skräck eller zombies!

Betyg: 9/10 - mycket sevärd

Kommentarer
Postat av: Ia

jag har svårt för zombiefilmer... ska göra en parodi någon gång.

kul att du har ett sådant intresse för movies :D

2009-05-19 @ 19:36:12
URL: http://mariahh.blogg.se/
Postat av: johanna

grymt bra film ! :)

tycker dock uppföljaren är bättre.

är totalt förälskad i skräck, hehe

ha en fin kväll ! :)

2009-05-23 @ 19:18:45
URL: http://knownasme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0